Субота
18.05.2024
21:23
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Сонячна квітка
Головна Реєстрація Вхід
Каталог статей »
Меню сайту

...
Мої статті [5]
Опис досвіду [1]

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 34

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Головна » Статті » Мої статті

Розробка уроку компаративного аналізу (українська література – світова література) « Щедрий на добро внутрішній світ героя"

                                                      Донецький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти 
                                                                               відділ української мови і літератури 

                                                                               Розробка уроку компаративного аналізу 
                                                                     (українська література – світова література) для 6 класу 
           « Щедрий на добро внутрішній світ героя (за творами В. Винниченка «Федько - халамидник» та Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра»)» 

                                                                                                                                                                   Автор Безкоровайна Ю.А. 
                                                                                                                                                                   учитель української мови 
                                                                                                                                                                   та літератури ЗОШ № 6 
                                                                                                                                                                   м. Красноармійська 

Тема: Щедрий на добро внутрішній світ героя (за творами В. Винниченка «Федько - халамидник» та Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра») 
Мета: навчити виділяти риси характерів героїв творів (Федькаі Тома Сойєра), що вирізняють їх з – поміж інших людей; з’ясувати погляди письменників різних народів на справжні людські цінності; удосконалювати навички порівняльного аналізу образів; розвивати соціальну, комунікативну, творчу компетентності шестикласників;виховувати найважливіші цінності моралі та етики, що роблять людину душевно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність. 
Тип уроку:інтегрований урок компаративного аналізу (українська література – світова література). 
Форми роботи: фронтальна робота, робота в групах. 
Методи і прийоми: слово вчителя, бесіда, робота над КСВ, діаграма «Кола Вена», метод «Сенкан», «Незакінчене речення», «Мікрофон», рольова гра. 
Унаочнення: портрети героїв, підручники, ілюстрації, картки з КСВ (комунікативно – ситуативними вправами). 
                                                                                               ХІД УРОКУ 
І Організаційно – мотиваційний етап 
1. Вступне слово вчителя. 
У будь – якій країні світу, у кожного народу існує ціла низка спільних загальнолюдських цінностей, таких як порядність, чесність, благородство. Усі ці категорії закладаються в людину при народженні й не залежать від походження, рівня добробуту. 
2. Метод «Незакінчене речення» 
Вправа «Очікування» На кленових листочках записані незакінчені речення: 
«Від уроку я очікую..» 
«Від себе я очікую…» 
Кожен учень дописує речення, зачитує вголос свої очікування та наклеює «клен». 
3. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація. 
- А чи замислювалися ви над тим, які ви? Які люди вас оточують? Чи у вашому характері присутні такі риси, як гордість, чесність, справедливість, людяність? Сьогодні на уроці ми намагатимемось усвідомити найважливіші цінності моралі та етики, що роблять людину душевно багатою, щедрою на добро, порядність, чесність. А допоможе нам у цьому оповідання В.Винниченка «Федько – халамидник» у співставленні з улюбленим твором Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра». 
ІІ Виконавчо – діяльнісний етап 
1. Актуалізація опорних знань учнів. 
Слово вчителя 
- На уроці ми з вами визначимо риси характеру Федька, які вирізняють його з кола друзів – однолітків, прокоментуємо їх. Висловимо своє ставлення до нього. А ще, я сподіваюсь, наша сьогоднішня розмова залишить добрий слід у душі в кожного із вас. 
Бесіда 
- Пригадайте, щотаке «літературний портрет». 
Портрет – у літературномутворі - змалюваннязовнішності персонажа: виразуобличчя, постаті, ходи, одягу, манеритриматися, характернихжестів. 
Основнейогопризначення – датичитачевізоровеуявлення про дійовихосіб. 
Одним іззавдань для підготовки до нашого уроку було – скластилітературний портрет заданого героя, а ми повиннійоговгадати. Послухаймо, як вивпоралисяізцимзавданням. 
Ученьоголошуєлітературний портрет одного з героїв. 
- Хлопчикмаєтвердий характер. Він не тільки не принижується до плачу, вінніколи не бреше, хочбичимйомузагрожувала правда, не просить пом`якшити кару чипомилувати, коли б`ють, на витівкицейжвавий і відчайдушнийхлопчина мастак, тож і б`ютьйого часто і здебільшого за діло. Узагалі «спокійбувйого ворогом». 
- Про якого героя йдемова? 
-А які твори світової літератури ви знаєте,де головний герой – хлопчик такого ж віку, як і Федько? 
( На дошку вивішуються портрети Федька та Тома Сойєра) 

2.Постановка проблемного питання. 
Так уже склалося, що людині в житті часто доводиться робити вибір між добром і злом, правдою та неправдою, сміливістю та боягузтвом. Байдужість та замовчування нерідко схиляє шальку терезів у бік неправди, несправедливості. 
Федькові та Томові Сойєрутакож не раз доводилося робити вибір. І, необхідно визнати,— чинили вони найчастіше сміливо, благородно, перемагаючивласні образи та страх, виявляючись справжніми друзями.Чи можна їх вважати ідеальними людьми? 
3. Аналіз вчинків героїв 
1). Рольова гра (риси характеру героїв учні записують на промінчиках навколо портрета героя) 
- Розповідь матері про Федька 
Учениця 
- Мій синочок Федько був справжнім сибірякою. Часто хлопці з вулиці жалілися своїм батькам на нього, а ті про церозповідалимені. Я дужевтомиласявідцихприкрощів, якізавдававхлопець, адже через нього ми могли залишитися без даху над головою. Я йогопостійно лаяла, грозилася, а вінхочби слово з уст, сидить і мовчить. 
- Розповідь тітки Поллі про Тома 
Учениця 
- Том кожного дня що - небудь та придумає, де ж тут вгадати ... І нібизнає, скільки часу можна мене мучити; знає, щовартойому мене розсмішитичихоч на хвилинузбити з пантелику. Уменевже й руки опускаються, я навітьшльопнутийого не можу. 
Чи невиконую я свогообов'язку, щогріхатаїти! Адже сказано в Писанні: «Хто щадить немовляти, той губить його». Нічогодоброго з цього не вийде - гріх один. Він сущечортеня, знаю, але ж він, бідолаха, синмоєїпокійноїсестри, уменеякось духу не вистачаєкаратийого. Потуратийому - совість замучить, а покараєш - серцерозривається. 
А щевінтакийласун, пам'ятаю, одного разу Томзасівукомірчинітаз'ївцілу банку варення. 
2).Бесіда за ілюстрацією «Том іБеккі в підземеллі». 
- Хтобажаємативірнихдрузів, повинен бути добрим і терплячим, проявляючиувагу до чужих потреб. Пошана і повагадомагаються не силою, а великодушністю і готовністюподілитися з нужденнимостаннімшматком. 
- А як поводить себе Том у підземеллі? 
(Відповідіучнів) 
- Втомленідіти незнають, як знайтивихід, у них скоро скінчитьсяїжа. Але Том, як справжній джентльмен, сам не їв, а сховав свою частку, а післявіддавїїБеккі. А коли вінпобачивіндіанця, вінні слова не сказав своїйсупутниці, навітьне подав вигляду, щоб не налякатидівчисько: скільки б слізбуло. - Том не мігцьогодопустити. І щеменісподобалося, що Том невикручувався, що не ухилявсявідпрямоївідповіді, а чеснозізнався, щовінзаблукав, але запевнивБеккі, що дорогу обов'язковознайде, щовін не побоїтьсяніякихнебезпек. 
- Які риси характеру Тома ми виділимо? ( Витримка, сміливість, добродушність, гуманність). 
3). Бесіда за ілюстрацією «Федько рятує Толю» 
- Яким чином себе поводив Федько у скрутнихситуаціях? (Учнівідповідають). 
Трагічнозакінчилосядля Федька спілкування з синомдомовласникапаничемТолею. Позаздрившивуличнійславі Федька, Толя потягнувся за хлопцем на річку – там почаласяповінь, там ішовгрізнийльодохід. Відчайдух Федько по крижинах переходить річку (і робитьцезісмертельнимризиком, але й з великою вправністю і самовладанням) і так само повертається назад. Глядачівражені. І Толик тежстрибнув на рухливукрижину. Сили духу йомуодразу ж забракло: вінрозгубився, кинув палицю, трохи не впав у воду. Йоговрятував все той же Федько, - врятував, промокнувши до нитки у крижанійводі. Але справжнятрагедіябулапопереду. Ось на березіз`явилисяТолині 
батьки йрозлютована Федькова мати. 
Федько пожалівбоягуза Толика йузявйогопровину на себе, врятувавшихазяйськогосинадвічі: відзагибелі на річці та від страшного батьковогогніву. Цебуввеличнийтовариськийвчинок. Промерзлий, уже фактичнохворий, Федько був до втратисвідомості побитий батьком (рукою батька керував страх втратити квартиру, намовиматері). Уночі батьки, схаменувшись, рятувалисина, але булопізно. 
- Яким ви побачили Федька на річці, коли він рятував Толю? 
- У чому ж незвичність поведінки хлопчика? 
(Федько непередбачуваний, іноді недобрий, але благородний, чесний, справедливий, здатний на самопожертву.) 
4. Робота над діаграмою «Кола Вена»: синтез аналізованої інформації: визначення спільного й відмінного в образах Федька та Тома. 
- У спільну частину кіл запишіть, що об’єднує героїв, а в неспільній – те, що їх різнить. 
Спільні риси: сміливий і справедливий, сильний, вправний, благородний, ніколи не ховається за спиною друга, уміє жертвувати собою заради інших… 
Відмінні риси. Федько: син робітника, виховується у сім’ї, непередбачуваний, іноді недобрий, помирає від хвороби.Том:сирота, романтик, має шкідливу звичку (палить), продовжує насолоджуватись життям… 
Коментар учителя. В одному випадку письменник показує, як людська доброта і душевна порядність приводять до щасливого кінця оповіді, а в другому – ницість і брехня виявилися сильнішими від людського благородства і правди. Учнівськіуявлення про життя, про світ людей і літературустанутьглибшимиі повнішими. Федько – сильний, упевнений у собі, буває грубим, але в йогоповедінцінемає зла, вінзавждидобрий, відвертий, правдивий, не вмієбрехати, через щонеодноразовобувдаремнопокараний. 
5. Відповідь на поставлене проблемне питання 
- Скажіть, чиможнавважати Федька чи Тома ідеальними людьми? 
Коментар учителя:Порядіз гарними рисами в них уживаються і погані: звичкабешкетувати, інколивсвоїхпустощах вони не знаютьмежі. 
Не буває на світіідеальних людей так само, як і абсолютно поганих. Недаремнокажуть: щобпізнатилюдину, треба з нею «пуд соліз`їсти», тобто провести разом чимало часу. Отже, треба навчитисярозпізнавати добро і зло, спочаткуподумати, а потім уже щосьробити, тодівизможете стати справжнімидрузями. 
6. Творча діяльність учнів. 
1) Об’єднання в три групи (вправа «Кольори») 
- Коли ви заходили на урок, то кожен із вас обрав картку певного кольору. Психологи доводять, що червоний колір означає оптимізм, гарний настрій; жовтий колір – пізнання істини; зелений колір - душевний підйом. З таким настроєм ви сьогодні прийшли на урок. 
А ще ці картки нам також допоможуть об'єднатися у групи для подальшої роботи 
2). Ознайомлення із КСВ 
1група. КСВ №1 
Уявіть, що такі ж Федько і Том є і в наш час. Кого б ви вибрали собі в друзі? Як ставилися б один до одного? Складіть монолог. 
2 група. КСВ№2 
Уявіть зустріч Тома Сойєра та Федька. Подумайте, про що б вони могли поговорити. Розіграйте діалог між хлопчиками. 
3 група.КСВ№3 
Уявіть одного з героїв (Федька чи Тома) своїм гостем. Запропонуйте йому провести день разом, враховуючи уподобання героя. Складіть розпорядок дня. Прокоментуйте кожен із його пунктів. 
3). Робота в групах. 
4). Представлення результатів роботи над КСВ. 
7. Метод «Сенкан» 
Я пропоную на останньому етапі роботи над образом Федька виконати творче завдання, яке дасть нам можливість підсумувати усе сказане та застосувати свої творчі здібності. А саме скласти сенкан про героїв.(Правила складання сенкану). 
Коли ми творимо, то обов’язково повинні налаштуватися на це. Тож, щоб ми трохи налаштувалися на роботу , я пропоную на 2 хвилинки зануритися у цю чудову мелодію і починати роботу. 

Том 
непосидючий, романтичний 
веселиться, бешкетує, вигадує 
поводить себе не завжди зразково 
непосида 
Федько 
сміливий ,відважний 
поб`є, поверне, допоможе 
ніколи не видає своїх товаришів 
правдолюбець 

ІІІ. Контрольно – корекційний етап. 
1. Підбиття підсумків.Оцінювання. 
- Дякую, я пересвідчилася, що ви розібралися у складнощах характерів хлопчиків, усвідомили найважливіші риси, які повинна мати кожна людина. Такі як доброта, чесність, відданість, відчуття дружби, справедливість. 
Дякую всім за роботу….Оцініть, будь ласка, свою роботу на уроці за допомогою карток самооцінки. 
2. Рефлексія. 
Метод «Мікрофон» 
- Що пізнавального було для вас на уроці? 
- Який вид роботи був найцікавішим? 
- Чи справдилися ваші сподівання? 
3. Домашнє завдання. 
Обов’язковезагальне:написати лист улюбленому герою. Зяким питанням ви б хотіли до ньогозвернутися? 
Обов’язкове на вибір:уявитищасливурозв’язкутвору «Федько – халамидник ». Записатиїї як короткуепічнуоповідь. 
За бажанням:намалюватиілюстрацію до твору. 

Використані джерела: 
1. Деревльова І.М. Урок літератури в 6 класі //Вивчаємо українську мову та літературу. – 2008. -№ 22 – 23. 
2. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська мова; Українська література. 5 -9 класи. –К.: Видавничий дім «Освіта», 2013. 
3. Паращич В. В. Усі уроки зарубіжної літератури. 5 клас. — Х. : Вид. група «Основа», 2009. 
4. Попова Т. Ю. Формування ціннісного світогляду школярів у процесі вивчення української мови та літератури. – Донецьк «Каштан», 2013. 
5. Українська література. 6 клас./Мовчан Р.В. – К.: Генеза, 2006. 
6. http://www.weblancer.net/users/ol-aksenova/portfolio/946070.html 
7. http://chapaevoschool.at.ua/load/ukrajinska_mova_ta_literatura/ukrajinska_ 
literatura/fedko_khalamidnik/9-1-0-9

Категорія: Мої статті | Додав: yulya (26.12.2014)
Переглядів: 1282 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Пошук

Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples