Красноармійський відділ освіти Красноармійської міської ради загальноосвітня школа І-ІІ ступенів № 6
м. Красноармійська
Проект
«Розвиток творчих здібностей учнів
на уроках мови і літератури»
Підготувала
Безкоровайна Юлія Анатоліївна
учитель української мови
і літератури ЗОШ I-II ступенів № 6
м. Красноармійська
Проект «Розвиток творчих здібностей учнів на уроках мови і літератури»
Завдання курсу української мови широкі та багатогранні. По-перше, учні повинні ознайомитися з мовою як об’єктивною реальністю, усвідомити її роль у суспільному житті, засвоїти лінгвістичні поняття, зрозуміти структуру мови на всіх рівнях її будови, різноманітність і багатство мовних засобів. По-друге, необхідно повсякденно розв’язувати і практичні питання, що полягають у дотриманні законів і норм літературної мови, у збагаченні словникового запасу учнів, у розвиткові їх мислення, у виробленні навичок правильно, виразно, образно висловлювати думки і почуття. Тому розвиток творчих здібностей учнів — важливий складник вивчення рідної мови в будь-якому закладі освіти..
Актуальність проекту
Сьогодні школа повинна підготувати людину мислячу, чуттєву, яка не тільки має знання, але і вміє творчо використовувати їх у житті. Тому актуальною постає проблема пошуку нових, нестандартних форм, способів і прийомів навчання, спрямованих на розвиток творчих здібностей учнів. Значимість питання розвитку творчих здібностей учнів, необхідність розкриття та максимальної реалізації творчого потенціалу кожної особистості наскрізним текстом проходить у цілій низці державних документів: національній державній програмі "Освіта" (Україна XXI століття), національній доктрині розвитку освіти в Україні, законах «Про освіту», «Про мову» тощо. Така позиція передбачає відродження національної освіти, спрямування її на формування творчої особистості, забезпечення пріоритетного розвитку людини.
Мета проекту: Створення оптимальних умов для розвитку творчих здібностей дитини на уроках словесності; створення атмосфери співробітництва, взаємодії вчителя та учня; розвиток соціальної та громадянської компетентності дитини.
Завдання проекту:
• Проаналізувати філософську, науково-педагогічну та методичну літературу з досліджуваної проблеми й узагальнити теоретичні засади формування творчих здібностей учнів на уроках української словесності.
• Забезпечити сприятливі психологічні, педагогічні умови для розвитку творчих здібностей учнів на діагностичній основі.
• Забезпечити розвиток розумових здібностей особистості та творчого оволодіння знаннями, навичками, вміннями.
• Формувати досвід творчої діяльності учнів, емоційно – ціннісне ставлення до світу.
• Виховувати свідому особистість з громадянською позицією, здатну до толерантності в спілкуванні, готову до професійного самовизначення, конкретного вибору свого місця в житті.
• Створення атмосфери співробітництва, взаємодії вчителя та учня.
Статус проекту: внутрішній.
Термін реалізації: довгостроковий.
Учасники проекту: учні школи, учителі, адміністрація школи, батьки учнів.
Вимоги щодо реалізації проекту:
- забезпечення необхідними ресурсами;
- сприяння адміністрації;
- активна участь учнів школи, вчителів, класних керівників, батьків.
Педагогічна діяльність: створення умов для самовизначення і самореалізації особистості відповідно до її індивідуальних творчих здібностей та життєвого досвіду; залучення учнів до участі в різноманітних мовно-літературних конкурсах та олімпіадах; здійснення особистісно орієнтованого підходу у формуванні розвитку творчих здібностей учнів.
Основні форми роботи:
- розв’язування завдань проблемно-пошукового характеру;
- формування навичок аналізу й синтезу;
- складання опор, схем, алгоритмів;
- написання творчих робіт;
- виконання комунікативно-ситуативних вправ; презентація;
У ході реалізації проекту задіяні методи, які розвивають творче мислення, уяву, фантазію школярів, орієнтують їх на пошук нових ідей, фактів, образів : створення асоціативних рядів, асоціативне малювання, складання діалогів, написання есе, нарисів, робота творчих лабораторій; різноманітних дослідницьких методів, спрямованих на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну або групову: це дослідження-пошук, дослідження-моделювання,дослідження-обґрунтування, орфографічний, пунктуаційний, лексико-стилістичний практикум, творче моделювання;пошукові методи: ділова гра, дискусія, проблемний семінар, акваріум, репортаж, інтерв’ю.
ІV. Очікувані результати проекту:
Розвиток творчих здібностей учнів на основі використання форм організації інтелектуально – пізнавальної діяльності;
- формування комунікативних умінь, збагачення словникового запасу;
- оволодіння нормами літературної мови;
- розвиток логічного, наочно-образного і аналітичного мислення;
- розвиток творчої уяви, пізнавальних здібностей;
- формування навичок самоконтролю;
Опис діяльності
І етап – підготовчий:
- визначення цілей та завдань проекту;
- складання плану реалізації проекту;
- прогнозування очікуваних результатів;
- інформування учасників про зміст проекту.
ІІ етап – дослідницький:
- вивчення та систематизація навчально-методичного матеріалу з проблеми;
- діагностика сформованості творчих здібностей учнів;
- підготовка інструментарію щодо корекції вмінь учнів;
- створення групи з тих учнів, що мають достатній рівень сформованості творчих здібностей, розробка для них освітнього маршруту.
ІІІ етап – визначення напрямів діяльності:
- узагальнити зібраний матеріал, систематизувати та проаналізувати отриману інформацію;
- відібрати матеріал для презентації творчих робіт;
- розподіл завдань; визначення часу на їх виконання;
- спланувати подальші дії щодо реалізації проекту;
ІV етап – реалізація запланованої діяльності:
- проведення корекційних заходів щодо розвитку творчих здібностей учнів (уроки, консультації, практикуми, тренінги, позакласні заходи);
- розробка індивідуальних освітніх маршрутів щодо організації самоосвітньої діяльності школярів;
- участь школярів в тижнях української мови і літератури, творчих конкурсах, предметних олімпіадах на шкільному, районному та інших рівнях;
- підготовка системи творчих завдань та зразків відповідей на них.
V етап – Презентація результатів проекту:
- робота в школі за програмою проекту;
- реалізація проектних цілей;
- презентація творчих робіт учнів;
VІ етап – Оцінювання результатів проекту:
- узагальнення отриманого досвіду, визначення переваг та можливих недоліків проекту;
- аналіз результативності участі учнів у творчих змаганнях;
- аналіз факторів, що сприяють та заважають розвитку творчих здібностей учнів;
- аналіз якості творчих завдань та відповідей на них;
- оцінка результативності проекту;
- аналіз результатів проекту.
Література та використані джерела.
1. Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології: Навчальний посібник. – К.: Академвидав, 2004.
2. Навчання в дії: Як організувати підготовку вчителів до застосування інтеракт. технологій навчання: Метод, посіб. / А. Панченков, О. Пометун, Т. Ремех. - К.: АП.Н.
3. Нісімчук А.С., Падалка О.С., Шпак О.Т. Сучасні педагогічні технології. К, 2000.
4. Освітні технології. / За ред. О.М.Пєхоти. – К. – 2002.
5. Організація та проведення гри «Дебати»: методичні рекомендації / за ред..
Л. Тарасовської, Г.Каліберди. – Полтава, 2004.
6. Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. - К.: А.С.К., 2004.
7. Фасоля А.М. Особистісно-зорієнтоване навчання: дидактичний аспект // Українська мова і література. – 2003. - №48.
8. Фасоля А.М. Урок в умовах особистісно-зорієнтованого навчання // Українська мова і література. – 2003. - №46.
|